Miksi vieraanvaraisuusalalla on puute ammattitaitoisesta työvoimasta?

17. heinäkuuta 2021 19.27 UTC+3

Kaikkialla maailmassa vieraanvaraisuusala on vihdoinkin avaamassa ovensa jälleen, vaikkakin varovaisesti. Kun rajoituksia helpotetaan ja rokotteet otetaan käyttöön menestyksekkäästi maailmanlaajuisessa mittakaavassa, matkustajien mieli kääntyy jälleen lomien puoleen, olipa kyse sitten kotona tai ulkomailla vietetyistä kesistä. Tämä on saanut aikaan sen, että yritykset rekrytoivat jälleen kiireisesti henkilöstöä joka lomautettiin pandemian huipulla. Pelkästään Yhdysvalloissa työllisyys lisääntyi vapaa-aika- ja vieraanvaraisuussektorilla 292 000 uudella työpaikalla pelkästään toukokuussa, maan omien tietojen mukaan. Bureau of Labor Statistics.

Yhä useamman yrityksen uudelleenavaamisen myötä on kuitenkin ilmeistä, että on alkamassa uusi kriisi joka vaikuttaa vieraanvaraisuusalaan enemmän kuin muihin. Valtava henkilöstöpula ja ammattitaitoisen työvoiman puute tarkoittaa, että hotellien omistajilla on vaikeuksia tehdä rekrytointeja. Sen sijaan, että tämä työvoimapula olisi paikallinen ongelma, siitä raportoidaan kaikkialla maailmassa.

Miksi tämä tapahtuu?

Sitä on kuvattu täydelliseksi myrskyksi. Alalla, jolle on usein ominaista alhainen palkka ja pitkät työtunnit, pandemia oli monille vieraanvaraisuusalan työntekijöille tilaisuus uudelleenkoulutukseen paremman työturvallisuuden tai valtion tarjoamien etujen saamiseksi. Pandemia on myös lähettänyt monia siirtotyöläisiä takaisin kotimaihinsa, mikä pahentaa ongelmaa. Jäljellä oleva henkilöstö on tehnyt pidempiä työpäiviä kompensoidakseen työvoiman puutteen, joka johtaa matalaan työtyytyväisyyteen ja joka puolestaan taas johtaa siihen että entistä useampi irtisanoutuu. Työntekijät ovat kertoneet, että pitkät työpäivät, kasvomaskien käyttö ja turvavälit ovat kaikki olleet rasittavia tekijöitä.

Toinen ongelma näyttää olevan, että pandemian aikana lisääntynyt etätyö houkuttelee milleniaaleja, jotka suosivat joustavampia työaikoja. Tämä on sama sukupolvi, joka yleensä on ollut vieraanvaraisuusalan eturintama ja sen kasvot. On helppoa nähdä, kuinka kaikki nämä tekijät vaikuttavat yhdessä alaan.

Sitä on kuvattu täydelliseksi myrskyksi.

Vieraanvaraisuusalalla, joka on jo kärsinyt talouden romahduksesta, vaaditaan hallituksen kannustimia, kuten lisärahoitusta ja parempia koulutusjärjestelmiä työntekijöiden houkuttelemiseksi. Monissa tapauksissa hotellit ovat joutuneet nostamaan palkkoja ja tarjoamaan bonuksia ilmoittautumisista ja viittauksista.

Mitä voin tehdä houkutellakseni oikeanlaista henkilökuntaa?

Jos kohtaat joitain tässä artikkelissa mainittuja tilanteita, on joitain asioita joita voit tehdä houkutellaksesi uutta kyvykästä työvoimaa.

  • Tarjoa koulutusta paikan päällä ja verkko-opiskelu- ja kehityskursseja, jotta henkilöstö voi laajentaa kykyjään. Näinä vaikeina aikoina työntekijöiden kannalta tulevaisuus on epävarma, ja on tärkeää, että he tietävät, että olet valmis investoimaan heihin.
  • Kysy tai kannusta työntekijöitäsi antamaan viittauksia. Se että samassa yrityksessä työskentelee ystävä tai mentori tarkoittaa usein, että työntekijä todennäköisemmin pysyy samalla työpaikalla pidempään ja tekee työnsä paremmin.
  • Monissa maissa koulutettu ja ammattitaitoinen vieraanvaraisuushenkilöstö on lisätty kriittisten taitojen luetteloihin. Kannattaa tarkistaa valtion virastoilta, onko sinulla mahdollisuuksia saada tukea uusien työntekijöiden houkuttelemiseksi ulkomailta.
  • Lähesty alueesi koulutuskeskuksia tai korkeakouluja ja kerro avoimista työpaikoista ja houkuttelevasta etupaketista, ja auta koulusta valmistuneita näkemään miten he voivat kehittää taitojaan yrityksessäsi.