Kuinka selviytyä Koronaviruksesta majoitusalalla

Koronavirus, joista on tullut aikamme suurimmista kriiseistä, on jokaisen hotellialan toimijan huulilla, vaikkei heillä itsellä olisikaan vielä henkilökohtaista kokemusta sen seurauksista. Se ei ole pelkkä myrsky teekupissa, ja hotellitoimijat toimivat viisaasti aloittaessaan valmistelunsa ja analysoidessaan vaihtoehtojaan nyt, kun vielä on aikaa.

Ongelmat

Toimenpiteet, joita hallitukset ympäri maailmaa toteuttavat koronaviruksen leviämisen hallitsemiseksi, ovat vertaansa vailla. Rajoja suljetaan, eristämisiä pannan toimeen ja lentoja perutaan tai lakkautetaan. Joissain tapauksissa nämä rajoitukset on asetettu niin äkillisesti, että lentokoneiden on pitänyt kääntyä ilmassa ja palata takaisin lähtökentälleen.

Lumipalloefekti majoitusalalla on aiheuttanut tuhoa. Matkustusrajoitukset tarkoittavat että hotellit hukkuvat peruutuksiin, kun taas rajoitettu liikkuminen ja liiketoiminnan lopettaminen tarkoittavat, että yritysten tekemät varaukset vähentyvät suuresti. Ravintolavaraukset, kokous- ja konferenssitilat ovat kärsineet eniten, ja jotkut hotellit ilmoittavat peruutusten olevan jopa 80%:n luokkaa.

Ryhdy toimiin ja suunnittele eteenpäin

Kaikki tämä on kyllä pelottavaa, mutta älä hätäänny! Voit aina tehdä asioita vaurioiden minimoimiseksi ja yrityksesi valmistelemiseksi mahdolliseen nousuun. Olemme listanneet joitain ilmeisimmistä asioista:

…Nyt on hyvä aika alkaa analysoida toimintakustannuksiasi tarkemmin.

  • Hallituksen tuki. Ota selvää, mitä rahoitusta on saatavilla alueellasi. Monet viranomaiset ovat laatimassa yritystukipaketteja, jotka auttavat sinua selviytymään lyhyellä aikavälillä. Nämä voivat olla lainojen, palkkatukien tai verohelpotusten muodossa. Monet maat puhuvat turistiveron väliaikaisesta alentamisesta tai poistamisesta, kunnes ala elpyy.
  • Vakuutukset. Katso vakuutussuunnitelmiasi, nähdäksesi onko sinulla oikeus vaatia korvausta liiketoiminnan keskeyttämisen johdosta. Tämä ei ole yleensä itsenäinen vakuutus, mutta voi sisältyä laajennuksena kokonaissuunnitelmaan, ja kattavuus voi olla rajoitettu tietyntyyppisiin häiriöihin. Korvauksen saamiseksi Covid-19-taudinpurkauksesta sinun on oltava vakuutettu lausekkeen tartuntatautiepidemia, tai vastaavan, perusteella. Keskustele asiasta välittäjäsi tai edustajasi kanssa selvittääksesi, kattaako vakuutuksesi yllä mainitun.
  • Yleiskustannuksien pienentäminen. On tärkeätä yrittää vähentää menoja mahdollisimman pian samalla kun etsii uusia tulovirtoja voittojen kasvattamiseksi. Eräs hieno ruokasaliravintola Yhdysvalloissa on sulkenut tavallisen toimintansa väliaikaisesti ja “keksinyt itsensä uudelleen” toimimalla drive-through-hampurilaisravintolana. Hätä keinon keksii, kuten sanontakin kuuluu. Ota mahdollisuuksien mukaan yhteyttä toimittajiin maksujen uudelleenjärjestelystä tai siirtämisestä kassavirran helpottamiseksi. Nyt on hyvä aika alkaa analysoida toimintakustannuksiasi tarkemmin. Oletko miettinyt siirtymistä halvempaan toimittajaan, mutta et ole saanut sitä aikaiseksi? Käytä saamaasi ylimääräistä aikaa etsimällä tapoja minimoida kulut ja tehostaa yrityksesi toimintaa.
  • Kommunikoi vieraiden kanssa. Kun vieraat ovat tehneet varauksen, älä anna heidän huolestua matkastansa. On tärkeää kertoa heille, että välität heistä lähettämällä heille tekstiviestejä tai sähköposteja. Voit jopa tehdä hieman vaadittua enemmän soittamalla vieraillesi. Rauhoittele heitä kertomalla ilmanlaadusta, hygieniatoimenpiteistä tai mistä tahansa puhdistustoimenpiteistä jotka auttavat heitä rauhoittamaan mieltään. Tutkimukset ovat osoittaneet, että hintojen alentaminen ei ole aina tehokkain tapa saada enemmän varauksia näissä tilanteissa. Sen sijaan, tarjoa vieraille hyvitystä, jos he peruuttavat matkansa. Määritä selvästi mitkä ehdot ovat ja miten he voivat pyytää hyvitystä, jotta he eivät tuntisi olevansa lukittuna.
  • Pysy positiivisena. Matkailuala on sopeutuva, ja on hyvä muistaa, että tämä hidastuminen ei kestä ikuisesti. Vaikka on hyvä olla valmistautunut tuleviin haasteisiin, on myös tärkeää ajatella järkevästi ja suunnitella nyt miten toipua menestyksekkäästi. Ymmärrämme, että nämä ovat rankkoja aikoja, ja toivotamme kaikille hotellitoimitsijoille kaikkea hyvää tuleville viikoille ja kuukausille.