Elämä sulkujen jälkeen; Miten hotellit valmistautuvat avaamaan uudelleen Covid-19:n jälkeen

Nyt kun monet maat ovat julkaisseet päivämäärät jolloin hotellit voivat avata ovensa uudelleen, hotellinpitäjät kiirehtivät tekemään majoitukseensa tarvittavia muutoksia ja parannuksia nykyisten suositusten mukaisesti. Päätimme tarkastella tarkemmin joitakin näistä ohjeista nähdäksemme, miten eri maat valmistautuvat pitämään hotellinsa ja matkailijansa turvassa. 

Yhdysvalloissa on painotettu paljon sekä työntekijöiden että asiakkaiden testausta ja tarkastusta. Yhdessä US Travelin laatimassa dokumentissa tehdään seuraavat ehdotukset: 

  • Työntekijöiden ei pitäisi tulla töihin, jos he ovat sairaita, ja heidän tulisi eristää itsensä siinä tapauksessa, että heillä on oireita.
  • Hotellien tulisi tarjota runsaasti oireita selittävää opastusta ja viestintää sekä kannustaa matkustajia jäämään huonovointisena kotiin. 
  • Protokolleja tulee laatia CDC:n ohjeiden mukaisesti, ja niitä olisi noudatettava tiukasti, jos henkilökunnan jäsen tai vieras saa testistä positiivisen tuloksen. 

EU on kirjoittanut valkoisen kirjan, jossa hahmotellaan joukko terveyskäytäntöjä majoituslaitoksille. Jotkin niiden pääperiaatteista ja ehdotuksista ovat että:

  • Henkilöstön tulee olla tietoinen oireista ja heille on selvitettävä ehkäisy- ja valvontatoimien perustoimenpiteet.
  • Henkilöstön on mahdollisuuksien mukaan suoritettava tehtäviä kotoa käsin, mutta jos tämä ei ole vaihtoehto, on harkittava toimenpiteitä fyysisen kontaktin vähentämiseksi. 
  • Kun on kyse toimenpiteistä jotka vaikuttavat matkustajan saapumiseen, oleskeluun ja lähtöön, paikallisten terveysviranomaisten antamia ohjeita on noudatettava. 
  • Fyysisen etäisyyden pitäminen tulee olla saavutettavissa yhteisissä tiloissa, joihin vieraat todennäköisesti kerääntyvät. 
  • Siivoukseen ja puhtaanapitoon liittyviä suojatoimenpiteitä olisi harkittava ja niistä olisi ilmoitettava henkilökunnalle ja vieraille. 

Jokainen haluaa tuntea olonsa turvalliseksi ja suojatuksi niin kauan kuin tämä tilanne jatkuu.

Miltä nämä suositukset todellisuudessa näyttävät, kun kyse on hotellin varsinaisesta pyörittämisestä? Tutkimuksemme päättelee, että seuraavat muutokset tulevat todennäköisesti arkipäiväisiksi monille majoitusalalla:

  • Näyttää siltä, että Covid-19 jouduttaa siirtymistä käteismaksuista digitaalisiin maksutapoihin. On odotettavissa, että maksut tullaan suorittamaan usein ennen asiakkaan saapumista, mutta että taustalla on myös useampia peruutuskäytäntöjä, jotka ovat suunniteltu suosimaan asiakasta. 
  • Voidaan kuvitella, että sisäänkirjautumisprosessista tulee useissa hotelleissa paljon yksinkertaisempi toimenpide, ovimiesten, pikkoloiden ja sisäänkirjautumishenkilökunnan puuttuessa. Tämä korvataan kontaktittomalla sisäänkirjautumisella ja porrastetuilla sisäänkirjautumisajoilla, joilla rajoitetaan ihmiskontaktia ja joka antaa lisäaikaa huoneiden perusteelliselle siivoukselle.  
  • Lämpötilan tarkistukset tulevat olemaan osa peruskäytäntöä monissa paikoissa, ja ilmaiset kasvosuojat, käsineet ja käsidesi tulevat osaa julkisia tiloja, lisävarmuuden tarjoamiseksi vieraille. 
  • Syö niin paljon kun jaksat -buffetaamiainen on menneisyyttä, kun asiakkaat tilaavat ruokalistasta jo edellisenä iltana. On todennäköistä, että monet asiakkaat haluavat syödä huoneessaan ja jotkut hotellit poistavat lisämaksut huoneeseen tuonnista. 
  • Ruokailun ja juomisen kaltaiset aktiviteetit siirretään mahdollisuuksien mukaan patioalueille, ja lastenkerhoja pidetään sen sijaan ulkona. 
  • Vaikuttaa siltä, että monien kylpylöiden toiminta pysyy keskeytettynä pandemian aikana, vaikka jotkin hotellin vapaa-ajankeskukset ja kuntosalit ovatkin avoinna. Säilyttääkseen sosiaalisen etäisyyden vieraat saattavat joutua varamaan aikansa etukäteen ja uima-altaissa järjestelmä, jossa vieraat käyttävät kaistoja yksisuuntaisesti, otetaan todennäköisesti käyttöön. 

Vaikka täydellisiä ratkaisuja ei ole, jos päätät ottaa käyttöön näiden kaltaisia käytäntöjä, voit olla varma, että se ei jää vierailtasi huomaamatta. Jokainen haluaa tuntea olonsa turvalliseksi ja suojatuksi niin kauan kuin tämä tilanne jatkuu. Tämä tulee varmasti lisäämään asiakkaidesi luottamusta, eikä varmasti mikään voi olla yhtä tärkeää.