Kuinka valita oikeat jakelukanavat yrityksellesi

27. helmikuuta 2020 06.33 UTC+2

Olemme varmoja että suurin osa hotellien omistajista, jotka haluavat kasvattaa tulojaan, ovat yhtä mieltä siitä, että jakelukanavat ovat loistava tapa saavuttaa tämä tavoite. Aina ne aivan ilmeisimmät jakelukanavat eivät kuitenkaan ole paras vaihtoehto sijaintiisi tai markkinaasi nähden. Olipa yrityksesi hotelli, hostelli tai aamiaismajoitus, sinun on löydettävä kanavat jotka sopivat parhaiten juuri sinulle.

Kanavavalintasi voi vaikuttaa merkittävästi yritykseesi, joko parempaan tai huonompaan suuntaan. Tämä mielessä olemme koonneet joitain vinkkejä oikeiden valintojen tekemiseen.

Tietämällä ketkä vieraasi ovat, voit maksimoida kanavien hyödyt…

Mitkä ovat vaihtoehtoni?

Pyöritätkö suurta hotellia, joka on suunniteltu kansainvälisille ja liikematkailijoille, tai pientä mutta viihtyisä aamiaismajoitusta paikallisten vieraiden viikonloppumatkoja varten? Sen ymmärtäminen ketkä vieraasi ovat auttaa sinua maksimoimaan kanavien hyödyt ja vältyt tulojen tuhlaukselta yrittäessäsi tavoittaa vääriä asiakkaita.

Euroopassa suosituimpia varauskanavia ovat Booking.com, Expedia (myös Pohjois-Amerikassa) ja HRS *, kun taas Aasiassa tunnetuimmat kanavat ovat Agoda, Ctrip ja makemytrip.com.

Alla olevasta kaaviosta näet suosittuja turistikohteita ja niiden tärkeimmät jakelukanavat.

Tietoja PPC:stä (pay-per-click)

Yllä mainituissa jakelukanavissa maksat varausta kohden, eli ne veloittavat palkkion jokaisesta tehdystä varauksesta. Muissa kanavissa PPC-vaihtoehto (pay-per-click) on myös mahdollinen.

Yksi PPC:tä käyttävä kanava on TripAdvisorin TripConnect, jossa mainostat napsautuskohtaisella palkkiolla ja jossa vieraat ohjataan TripAdvisorista hotellin varaussivulle, kun he napsauttavat yritystäsi. Joka kuukausi listaustasi veloitetaan edellisen kuukauden napsautuksista – maksut vaihtelevat tarjouksen summan mukaan.

Toinen esimerkki PPC:stä on Google Hotel Ads. Tämä kanava tarjoaa sekä PPB- (pay-per-booking) että PPC-vaihtoehdon, joten voit valita jommankumman ja tehdä tarjouksen listauksesi näyttämistä varten. Seurauksena on, että hotellisi näkyy Google-haussa, ja kun joku napsauttaa hotelliasi, hänet ohjataan mainostajan sivulle varauksen tekemiseksi suoraan. Voit lukea lisää heidän vaatimuksistaan täältä.

Millainen yritys sinulla on?

Voit lisätä minkä tahansa yrityksen mihin tahansa jakelukanavaan ja näin myydä majoitustasi, mutta on hyvä tietää, että osa niistä keskittyy erityisesti tiettyihin majoitusalan osiin. Booking.com, Expedia ja Hotels.com ovat kaikki tunnettuja hotellien jakelukanavina, mutta niistä löytyy myös muunlaisia majoituksia, kuten hostelleja, loma-asuntoja, mökkejä ja leirintäalueita. Vieraana sinulla on mahdollisuus valita haluamasi majoituspaikka, kun olet ensin tehnyt haun matkakohteestasi.

Esimerkiksi jos teet haun ”Costa Rica” Booking.com-sivustolla, se näyttää useimmiten hotellit, koska sillä on alueella noin 1300 hotellia, mutta käyttäjä voi hyödyntää vasemmalla puolella olevia suodattimia, jotka kaventavat hakutuloksia majoitustyyppiin perustuen.

Toisaalta on kanavia, kuten Hostelworld.com, joka, kuten nimestä voi päätellä, keskittyy enimmäkseen hostelleihin. Henkilöt, jotka etsivät majoituspaikkaa tämän OTA:n kautta, etsivät luultavammin erityistyyppistä majoitusta.

Jos haluat antaa asuntosi, mökkisi, aamiaismajoituksen tai vain yhden huoneen vuokralle, Airbnb on loistava valinta. Tällä kanavalla majoitukset ovat pääosin pienempiä ja yleensä yksityisomistuksessa olevia kiinteistöjä.

Mitä kanavia minun tulisi käyttää?

Kuten olemme nähneet, vaihtoehtoja on monia, ja voi olla vaikea sanoa, mitkä jakelukanavat toimivat parhaiten sinun tapauksessasi. Joten parasta on että valitset niin monta tärkeää kanavaa kuin mahdollista ja tarkkailet mikä niistä tuottaa sinulle eniten tuloja. Kuulostaako tämä kalliilta, aikaa vievältä ja tylsältä? Älä huoli, autamme sinua tämän kanssa! Koska Sirvoyssa on integroitu jakelukanavien hallintaohjelma, saat pääsyn kaikkiin kanaviin samanaikaisesti, joko suoraan tai kolmannen osapuolen kautta. Ja sen sijaan, että olisi tehtävä yksittäisiä manuaalisia päivityksiä ja tarkastuksia, ne tehdään kaikki samasta paikasta.

Kaksisuuntaisen integroinnin avulla hallintaohjelma pitää varauksesi ajan tasalla riippumatta siitä, mistä varaus tulee ja ilmoittaa kaikille muille kanaville, että huone on varattu ja ettei sitä ole enää saatavana. Aloita ilmainen kokeilu täällä ja kokeile kaikkia näitä loistavia toimintoja.

* Sirvoyn suora yhteys HRS:ään valmistuu vasta vuoden 2020 loppuun mennessä, mutta sillä välin voit silti käyttää sitä Siteminderin ja MyAllocatorin kautta kolmantena osapuolena.