Haastattelu Kivikstrand-hotellin Anna Apelqvistin kanssa

30. kesäkuuta 2019 06.06 UTC+3

Merta kohti laskeutuva ja omenatarhojen ympäröimä, viehättävä, Kivik on kesäidylli Österlenissä Ruotsin eteläosassa. Promenadin varrella tapaamme Anna Apelquistin, joka yhdessä miehensä kanssa johtaa Kivikstrand Hotelia. Kevät on ilmassa ja kesän lähestyessä niin lähestyy myös heidän kiireinen kautensa. Heillä on paljon valmistautumista tehtävänä, mutta Anna ottaa mielelläni aikaa vastata kysymyksiimme.

Tämä kaunis talo ei ole aina ollut hotelli. Miten kaikki sai alkunsa?

Ostimme talon vuonna 2005 ja aloimme pitää siinä hostellia. Pikkuhiljaa kunnostimme huoneita ja jonkin aikaa se oli B&B. Lopulta saavutimme hotellistandardin, joka on ollut tavoitteemme alusta alkaen. Meillä on nyt 13 huonetta ja 30 vuodetta, ja avasimme ravintolan neljä vuotta sitten.

Mikä on mielestäsi suurin haasteenne?

Tämä on toimiala, jossa voitto on yleensä pientä. Suurin haaste on lyhyt kausi ja vaikeus löytää sesonkihenkilökuntaa. Kaikki rahat ansaitaan vain muutamassa kuukaudessa ja loppuvuosi käytetään kaiken muun valmisteluun ja järjestelyyn. Toinen haaste on myös se, että lait ja säädökset asetukset muuttuvat usein.

Mikä on strategiasi mahdollisimman monien varausten saamiseksi?

Käytän monia jakelukanavia. Tein sen jo heti alusta alkaen. Tietenkin haluat mahdollisimman monen myyvän tuotettasi. Mitä enemmän myyntiedustajia, sitä parempi! Samalla verkkosivusto on erittäin tärkeä. Saamme yli 50% varauksistamme suoraan verkkosivustoltamme ja tällä tavoin vältämme palkkioiden maksamisen kanaville.

Onko siinä että käyttää monia jakelukanavia jotain haittapuolia?

Alussa oli. Kun aloitin jakelukanavien käytön, se oli erittäin stressaavaa. Tein tämän paperilla ja kynällä ja olin aina vaarassa saada ylivarauksia. Minulla oli kalenteri ja tein kaiken manuaalisesti, mutta kun hankin asianmukaisen varausjärjestelmän, kaikki muuttui paljon helpommaksi. Aloitin Sirvoyn käytön vuonna 2016. Stressi katosi, säästin paljon aikaa ja pystyin asettamaan kaikki huoneet saataville. Vaihtaessani Sirvoyhin huomasin hetkessä 10–15% lisäyksen, enkä enää pelkää että saisin ylivarauksia.

Oliko Sirvoyn varausjärjestelmän käyttöönottaminen ja asentaminen vaikeaa?

Ei ollenkaan! Saat Sirvoyn käyntiin vain muutamassa tunnissa ja 1-2 päivässä sinulla on hieno sivu hyvillä teksteillä ja kuvilla. Minun neuvoni on kokeilla sitä kunnolla ja valita Pro-versio kanavien kanssa heti alusta. Se että mahdollisimman monet myyvät tuotteitasi todella kannattaa. Ole peloton! Se on yksinkertainen järjestelmä. 13-vuotias voisi asentaa Sirvoyn.

Onko sinulla neuvoja muille alan toimijoille?

Kyllä, pieni mutta tärkeä asia. Voit oppia paljon analysoimalla tilastotietoja. Sirvoyssa näen helposti kuinka ja milloin varaukset on saatu aikaisempina vuosina. Se auttaa minua säätämään hintoja tehokkaasti tulevalle kaudelle. Ennen Sirvoyta se vei minut puoli päivää, nyt se vie vain minuutteja.

Ja vielä yksi asia. Jotkut ajattelevat vain kustannusten minimointia. Anna sen olla ja ole rohkea.

”Sinulla on sellainen ylpeyden tunne, kun näet ja koet hotellisi menestyvän”, ovat Annan loppusanat ennen kuin hän jatkaa valmistautumistaan ensi kauteen.

Ja menestynyt hän todella on! Sesonkiaika on tulossa ja vieraat ympäri maailmaa saapuvat kokeakseen Öserlenin upeata ilmapiiriä ja nauttimaan oleskelustaan kauniissa Kivikstrand Hotelissa.

”Täällä ollaan vähän lähempänä taivasta”, sanotaan Österlenilla. Kun kävelemme takaisin merenrantaa pitkin, kukkivien omenapuiden vieressä, on helppo olla tästä yhtä mieltä.