Miksi negatiiviset arvostelut voivat johtaa positiivisiin tuloksiin

11. huhtikuuta 2019 05.08 UTC+3

Kun pyörität hotellia, Airbnb:tä tai hostellia, vieraiden rohkaiseminen jättämään arvostelu voi tuntua pelottavalta, mutta se voi olla tärkeää, jos haluat lisää varauksia. SiteMinderin tutkimuksen mukaan, lähes 80% TripAdvisor-käyttäjistä lukevat jopa tusinan verran arvosteluja ennen hotellimajoituksen varaamista, osoittaen, kuinka tärkeitä ne yrityksellesi ovat.

Hyvä arvostelu saa asiakkaan todennäköisemmin valitsemaan majoituksesi jakelukanavilla, kuten Booking.com tai Airbnb. Koska, ollaksemme rehellisiä, eihän kukaan meistä yleensä napsauta hotellia, jonka arvostelupisteiden määrä on 2/5. Luulenpa että me kaikki etsimme vähintään 4/5, eikö totta?

Tietenkin ei ole kyse vain vieraiden määrän lisäämisestä, vaan myös sen näyttäminen nykyisille ja potentiaalisille vieraillesi, että välität heistä. Tämä auttaa sinua parantamaan asiakassuhteita ja saavuttamaan asiakkaidesi luottamuksen.

Pyytämällä heitä antamaan palautetta oleskelustaan osoittaa, että haluat heidän saavan parhaan mahdollisen kokemuksen kanssasi ja että olet riittävän avoin tekemään tarvittaessa muutoksia. Ja kuka ei pitäisi siitä!

Mutta mitä teet, jos saatkin sen huonon arvostelun, josta olit niin huolissasi? Ensinnäkin, älä panikoi. Etsiessään yöpymispaikkaa, vieras saattaa itse asiassa haluta lukea huonon arvion silloin tällöin. Tarkastelemalla hotelleja, joissa ei ole muuta kuin positiivisia arvosteluja, vieras saattaa tulkita tämän epäilyttäväksi, koska oletko koskaan yöpynyt hotellissa, jossa kaikki oli 100% täydellistä? Voin sanoa, etten itse ole.

 …vieras saattaa itse asiassa haluta lukea huonon arvion silloin tällöin.

Toiseksi, muista, että kaikki hyvät arvostelut näyttävät vieläkin upeammilta, verrattuna niihin joissa annettiin vähemmän innostunutta palautetta. Usein vieraat haluavat vertailla hotelliarvosteluita vierekkäin, ja tämä vertailu voi tehdä majoituksestasi joukosta erottuvan. Tietenkin tämä riippuu suuresti reaktiostasi ja siitä, kuinka sen esität. Katso edellistä postaustamme, josta löytyy lisää ehdotuksia siitä, kuinka voit vastata vieraasi arvosteluihin.

Lopuksi, yritä aina nähdä vieraidesi mielipiteet hyödyllisinä oppimismahdollisuuksina Arvostelunantajilla on harvoin pahoja aikomuksia, ja kritiikki, jos se on rakentavaa, voi auttaa sinua saamaan majoituksesi takaisin oikeaan suuntaan. Esimerkiksi arvostelu, jonka mukaan vieras piti uima-allasta likaisena, auttaa sinua seuraamaan puhdistustoimenpiteitä paremmin ja sen seurauksena tarjoat vieraillesi paremman yleiskokemuksen.

Huono arvostelu ei loppujen lopuksi aina olekaan niin huono, eikä sen tulisi todellakaan estää sinua kysymästä vierailtasi palautetta.