Pysy suojattuna pilvessä

20. elokuuta 2017 06.14 UTC+3

Tietosuoja ja miten se vaikuttaa yritykseesi

Kesäkuun 2017 globaali tietoverkkohyökkäys, joka koski enimmäkseen suuria organisaatioita Euroopassa, on yksi kaikkien aikojen suurimmista ransomware-tartunnoista, joka vaaransi miljoonien ihmisten henkilö- ja taloustietoja. Koska tällaiset tietoturvaloukkaukset lisääntyvät jatkuvasti sekä vakavuudeltaan että esiintymistiheydeltään, ne vaikuttavat epäilemättä kuluttajien luottamukseen koskien asiakastietojen turvallissuutta.

Eräs majoitusalan tärkeimmistä huolenaiheista on sekä asiakkaiden että hotellien omistajien tietosuoja, johtuen arkaluontoisten tietojen, kuten osoitteiden, puhelinnumeroiden, sähköpostien ja luottokorttitietojen käsittelystä. National Cyber Security Alliancen (NCSA) viime vuonna suorittamassa tutkimuksessa todettiin, että 89% kyselyyn vastanneista välttää yrityksiä, jotka heidän mielestään eivät suojaa heidän yksityisyyttään.

Miksi tietosuoja on niin tärkeää?

Selvä syy on se, että kuluttajilla on oikeus yksityisyyteen ja eri maissa on noudatettava lakeja, jotka säätelevät tapaa, jolla henkilötietoja käsitellään, siirretään ja säilytetään. Tietosuoja on lyhyesti sanottuna kaikki se mitä tehdään näiden tietojen suojaamiseksi, jotta ulkopuoliset eivät pääse vieraiden henkilökohtaisiin tietoihin tai pysty varastamaan heidän henkilöllisyyttään.

Kuten jo mainitsimme, suurin osa kuluttajista on nykyään yhä tietoisempi tietonsa arkaluontoisuudesta ja pyrkivät ennakoivasti suojaamaan niitä. Hotellit, jotka eivät noudata tiukkoja standardeja, saattavat tästä syystä saada kolhun maineeseensa. The Washington Post kertoi äskettäin, että yksi Las Vegasin tunnetuimmista hotelleista, The Bellagio, kärsi turvallisuuspuutteista, minkä seurauksena kahdelta vieraalta varastettiin korttitiedot. Se, että tämä päätyi The Washington Postin otsikoihin puhuu puolestaan. On myös tärkeätä muistaa, että mikään ei ole yhtä tärkeää kuin vieraiden pitäminen tyytyväisinä. Yksi tapa lisätä asiakastyytyväisyyttä on siksi sen varmistaminen että pidät heidän henkilökohtaiset tietonsa mahdollisimman turvallisina.

Hotellinomistajien rooli asiakkaan tietojen suojaamisessa

Hotelliala on erityisen haavoittuvainen tietoturvaloukkauksille. Itse asiassa Trustwaven vuoden 2016 globaalissa turvallisuusraportissa todettiin, että majoitusala on vastuussa toiseksi suurimmasta määrästä tietoturvaloukkauksia. Tämä johtuu useista tekijöistä, mukaan lukien  matkustajien jakautunut huomio, hotellien keräämä valtava määrä matkustajia koskevia tietoja, käytettyjen luottokorttien määrä ja keskimääräistä suurempi henkilöstön vaihtuvuus.

Hotellinomistaja voi suojella itseään ja vieraitaan joillakin avainalueilla:

  • Tunne ja suojaa tallennetut tiedot. On ratkaisevan tärkeää tietää, mitä tietoja säilytetään, missä niitä säilytetään, kenellä on pääsy tietoihin, ja on tietenkin varmistettava, että niitä pidetään turvallisessa paikassa. Joitakin tietoja ei tulisi koskaan pitää paperiversiona, ja jos tietueita tallennetaan kirjausketjun ylläpitämistä varten, arkaluonteiset tiedot, kuten korttinumerot, tulisi poistaa järjestelmällisesti.
  • Laadi erityisesti tietoturvallisuutta koskeva koulutuskäsikirja ja varmista että uusi henkilöstö saa koulutusta näihin toimenpiteisiin liittyen sen varmistaaksesi että koko tiimisi noudattaa näitä sääntöjä.
  • Varmuuskopioi tiedot kovalevylle, pilveen tai tallenna tiedot USB-muistitikuille tai paikalliselle palvelimelle.
  • Käytä palomuureja ja roskapostisuodattimia.

Kuinka Sirvoy auttaa hotellinomistajia pitämään tietoja turvallisina

Sirvoy on yksi harvoista markkinoilla olevista varausjärjestelmistä, joka on PCI DSS -yhteensopivia ja pyrkii ylläpitämään ainoastaan kaikkein tiukimpia tietoturvastandardeja. Tiedot sijaitsevat samanaikaisesti kaksoispalvelimissa sen varmistamiseksi, että tiedot ovat aina suojattuja ja SSL (Secure Sockets Layer) suojaa kaiken viestinnän tarjotakseen hotellien omistajille mielenrauhan ja yhden asian vähemmän mistä kantaa huolta!